Uit het jaarverslag 2020 van het Platform to promote the protection of journalism and safety of journalists van de Raad van Europa blijkt dat in de loop van 2019 verschillende meldingen werden ontvangen van “meritless legal actions by powerful individuals or companies that seek to intimidate journalists into dropping their work”, oftewel SLAPP’s.

Verontrust door het toenemend aantal meldingen trekt de Commissaris voor de Rechten van de Mens van de Raad van Europa aan de alarmbel. Ze publiceert een commentaar en stelt een aantal mogelijke oplossingen voor (Dunja Mijatovic, "Time to take actions against SLAPPs", 27 oktober 2020).

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens verwijst in een arrest van maart 2022 naar de oproep van de Mensenrechtcommissaris en spreekt van “the growing awareness of the risks that court proceedings instituted with a view to limiting public participation bring for democracy” (EHRM, 15 maart 2022 arrest OOO Memo v. Russia, randnrs. 23 en 43). Gelet op dat gevaar en het machtsonevenwicht tussen de eiser in de betrokken zaak (het bestuur van de Russische regio Volgograd) en de verweerder (een mediakanaal), onderzocht het Hof of het bestuur met de civiele smaadprocedure tegen het mediakanaal een legitiem doel in de zin van artikel 10, lid 2, van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens had nagestreefd. Het Hof kwam tot de conclusie dat het niet ging om de bescherming van de goede naam van anderen en dat er bijgevolg sprake was van een schending van artikel 10, lid 2, van het Mensenrechtenverdrag.

Op 12 december 2022 werd in de marge van het International Press Freedom Seminar aan de UGent met focus op SLAPP's de oprichting van de ANTI-SLAPP WERKGROEP BELGIË aangekondigd.

Een brede coalitie van ngo’s, mediaorganisaties, verenigingen van journalisten en academici heeft intussen zowel de Europese Unie als de Raad van Europa aangezet om actie te ondernemen.

De Europese Commissie heeft een aanbeveling aangenomen en ook een voorstel van richtlijn uitgewerkt, dat intussen is aangenomen. De richtlijn werd bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie van 16 april 2024. De lidstaten moeten de richtlijn uiterlijk tegen 7 mei 2026 omzetten.

Ook in het kader van de Raad van Europa zijn initiatieven genomen. Er is het PACE-rapport van 23 november 2023 met de oproep "to put an end to this particularly insidious type of threat to freedom of expression". En op 25 januari 2024 nam de Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa inzake SLAPP een resolutie (Resolution 2531 (2024)) en een aanbeveling (Recommendation 2267 (2024)) aan. Met de aanbeveling dringt de Parlementaire Vergadering er op aan dat het Comité van Ministers "adopts a bold recommendation on countering the use of SLAPPs following CDMSI proposals" en "encourages and monitors the prompt and effective implementation by the member States of the guidelines set forth by the recommendation, including the wide range of safeguards mechanisms and remedies therein". Op 5 april 2024 heeft het Comité van Ministers de Aanbeveling ter bestrijding van SLAPP's goedgekeurd (Recommendation CM/Rec(2024)2 of the Committee of Ministers to member States on countering the use of strategic lawsuits against public participation; zie ook CASE: "a significant milestone in the fight against SLAPPs"). Met de Aanbeveling roept het Comité van Ministers de verdragstaten op om strategieën te ontwikkelen en effectieve maatregelen uit te vaardigen om SLAPP's tegen te gaan (MSI-SLP Committee of Experts on Strategic Lawsuits against Public Participation).